Horloges

Horloges

Vintage horloge
Mechanisch horloge

Mechanische (zonder batterij) horloges hebben ongeveer elke 5 jaar een servicebeurt nodig. De olie in de lagers gaat achteruit en droogt in. Het gevolg is grotere slijtage en het uiteindelijk niet meer op tijd lopen of zelfs stilstaan.

Vaak hoor je “dit horloge loopt al tien jaar en nog steeds op de seconde gelijk, zonder onderhoud”.
Dat kan inderdaad, maar het probleem ontstaat pas als het horloge niet meer loopt. Vaak blijkt dat de tapjes van de raderen of andere onderdelen zo versleten zijn dat het horloge niet meer perfect te herstellen is. En daarmee komt het echte probleem: veel horloges zijn maar een beperkte periode geproduceerd. En dat geldt ook voor de reserveonderdelen. Als er geen standaard vervangend onderdeel meer voor te krijgen is (zoals het glas, pakking, opwindkroon, opwindas of veer), kan dit betekenen dat het horloge niet meer te herstellen is.
Soms kan er een geschikt donor uurwerk gevonden worden waarvan het gezochte onderdeel nog bruikbaar is.

Bij een onderhoudsbeurt wordt het horloge geheel gedemonteerd en gereinigd. Hier gebruik ik de 4 baden methode: Bad 1 lost alle vet, oxidatie en andere ongerechtigheden op, in bad 2, 3 en 4 wordt de (agressieve) reinigingsbadvloeistof geneutraliseerd en weggespoeld. Afhankelijk van het type horloge en vervuiling gebruik ik ook nog een ultrasoonreiniger. Hierna wordt onderdeel voor onderdeel geïnspecteerd, eventuele problemen opgelost en kan het horloge weer gemonteerd, afgesteld en geolied worden.

Ter controle gaat het horloge op een meetapparaat dat precies aangeeft hoe zuiver het uurwerk loopt en kunnen eventuele correcties worden aangebracht zodat hij weer netjes op tijd loopt.

Daarna wordt de kast (licht) gepolijst, het glas evt. vervangen of gepolijst (bij een plexi glaasje).

Nu wordt nog, indien van toepassing, de waterdichtheid getest en kan de band weer worden aangebracht.

Ter finale controle wordt het horloge nog 1 tot 2 weken gecontroleerd op een speciaal testapparaat dat de polsbeweging simuleert. Hiermee test ik de gangreserve, bij automaten of de opwindautomaat goed werkt en uiteraard of het horloge op tijd loopt op de pols.

Standaard worden de pakkingen vervangen en de pennen waarmee de band aan het de kast wordt vastgemaakt vervangen.

Veel voorkomende merken die ik repareer zijn Rolex, Tag Heuer, Maurice Lacroix, Omega met uitzondering van de coaxiaal uurwerken), Glycine, Breitling, Certina en Tissot.

Ik ben lid van het “Watch Spareparts Exchange Program” Dit is een netwerk van uurwerkherstellers in Nederland waar we elkaar waar mogelijk helpen met zeldzame onderdelen.